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2014年9月 4日 (木)

2015年2月1日、ヴァージンアトランティック航空、日本撤退。

2014年9月3日に、すでにヴァージンアトランティック航空のWEBでも発表になっている通り、ヴァージンアトランティック航空は、2015年2月1日をもって日本から撤退する。主要株主がシンガポール航空からデルタ航空に代わり、デルタ航空とのパートナーシップにて大西洋路線を充実させるために、日本路線から撤退する。

http://www.virgin-atlantic.com/gb/en.html

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ヴァージンアトランティック航空は、現在ではどの航空会社も長距離線では普通になった、個人モニタとオンデマンドによるエンターテイメントシステムが、私がロンドン線に搭乗した2002年には導入されており、先端を行く航空会社だった。

その反面、ロンドンからヨーロッパ各地への路線を持たないために、bmiと提携していた時期もあったけど、けっきょくはロンドンに単純往復する以外は使い勝手が悪い。なので、イギリスに行く時以外は、サービスがよいのは認めるけれど残念ながらあまり利用価値がない。そのため、成田空港でエアバスA340-600を見られなくなるのが寂しいくらいで、それでは利用するかと言えば、たぶんイギリスに行く時以外は利用しないだろうなぁ。

今回のこの決断は、BAと対抗意識が強いリチャード・ブランソンらしくない。この決断は、日本路線でVSがBAに負けることを意味している。日本路線撤退に伴い、羽田空港でイギリスが持つ発着枠もBAに譲るのだろうか。機材を中型機のボーイングB787にすればいいだけで、日本路線を残す方法はなかったのか。

今回の撤退は、日本路線の問題というよりも、優先されたのはロンドン・ヒースロー空港(LHR)の発着枠の問題だろうなぁ。すでに飽和状態のLHRの発着枠を有効利用する際に、増便を行うためにはどこかを減便させなければならない。したがって、北米路線を増便するためには、スロットを空けなければならない。その際に採算性の悪い東京便がANAとコードシェアで代替できることもあり、対象となってしまったのだろう。

このヴァージンアトランティック航空の日本路線からの撤退、もしも羽田空港の発着枠をBAに譲るということになれば、現在、BAは羽田1便、成田1便で運行しているが、BA5/6便も羽田空港に移管されて羽田2便となり、もしかしたら、成田空港からロンドンに行く便が壊滅する可能性がある。そうなると、もっとも影響を受けるのは、ネットワークがどんどん縮小する成田空港なのかもしれない。

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Virgin Atlantic announces plans to strengthen its network and invest in customer experience

Posted Wednesday, 3 September 2014 at 10:30

Virgin Atlantic has announced its plans to grow to record levels of sustained profitability by 2018. Building on its existing two year recovery plan, which is on target to deliver an annual profit by the end of 2014, the airline is now shifting focus onto positioning its business for long term success.

In order to achieve this ambition, Virgin Atlantic plans to update its network and make significant investment into the Virgin Atlantic customer experience.

Virgin Atlantic Network Update:
Virgin Atlantic has identified opportunities for investment into its transatlantic schedule as it looks to maximise the benefits of its joint venture partnership with Delta Air Lines. Today it is outlining a programme of network changes that will significantly increase its presence in the key UK – US travel market, whilst it continues to fly to major strategic destinations in the rest of the world and retain a relevant global presence. The network changes will deliver up to five new daily transatlantic flights and see over 500 more Virgin Atlantic flights operate in summer 2015 compared to summer 2014.

The proposed changes include:

A new daily service from London Heathrow to Detroit*

An additional daily service from London Heathrow to New York, JFK

An additional daily service from London Heathrow to Los Angeles

An additional daily service during the summer season from London Heathrow to Atlanta

An additional summer seasonal service from London Heathrow to San Francisco flying five times a week

An additional daily service during the winter season from London Heathrow to Miami

A transfer of operations with joint venture partner Delta Air Lines that will see Virgin Atlantic fly a daily service between Manchester and Atlanta and Delta fly one of Virgin Atlantic’s existing London Heathrow to Newark services**.

In addition, Delta Air Lines will launch a new daily service between Manchester and New York JFK in Summer 2015.

In order to maximise these opportunities, further proposed changes will include:
A withdrawal of operations to Tokyo Narita with the final flight from London to Narita on 31 January 2015 and the final flight from Narita to London on 01 February 2015.

A withdrawal of operations to Mumbai with the final flight from London to Mumbai on 31 January 31st 2015 and the final flight from Mumbai to London on 01 February 2015.

The summer seasonal service from London Heathrow to Vancouver will not return after this season’s flying programme is completed on 11 October 2014.

The winter seasonal service to Cape Town will operate as planned in winter 2014/15 but will not be renewed the following winter. The final flight from London to Cape Town will be on 26 April 2015 and the final flight from Cape Town to London on 27 April 2015.

The intended changes will enable Virgin Atlantic to better utilise its fleet by flying routes which deliver maximum profit or strategic importance, whilst matching customer desire to travel to other global destinations. Virgin Atlantic remains deeply committed to all of its global destinations and its network will include a continued presence in South Africa through its Johannesburg service, a continued presence in India through its Delhi service, as well as flights to other key destinations in Asia, Africa, Caribbean and the Middle East.

The new route from London Heathrow to Detroit, and the new services from Heathrow to LA, New York JFK, Miami and San Francisco and the service from Manchester to Atlanta will all form part of Virgin Atlantic’s joint venture with Delta Air Lines. The increased transatlantic flying will enable the Virgin Atlantic and Delta partnership to grow and provide an even stronger competitor to other transatlantic alliances. Across the joint venture, Virgin Atlantic and Delta Air Lines will now offer ten daily services from London to the New York area, including eight daily services between London Heathrow and New York JFK, the world’s number one business travel route. There will be greater choice for customers, with the new service to Detroit offering over 100 connecting opportunities across North and Central USA to destinations such as Cincinnati, New Orleans, Memphis and Indianapolis.

Virgin Atlantic Chief Executive Craig Kreeger said:

“Our ambition is to be profitable for the long term, earn competitive returns, and invest those into providing the very best experience for our customers on the routes they most want to fly.
Transatlantic flying has always been at the heart of our network and our most financially successful region. Today’s announcement allows us to play to our strengths and focus our network on routes between the UK and US, as well as other critical global destinations that are most important to our customers.
We are confident that with this strengthened network, our new aircraft and our welcoming people delivering unrivalled service, we have all the right ingredients to achieve long-term success.”

Customer investment

Among the plans the airline has set out is a commitment to investing in customer experience. A major programme of work is already underway that will see £300m invested by the end of 2018, on the ground and in the air. The imminent arrival of Virgin Atlantic’s first Boeing 787-9 will continue a fleet modernisation programme of over £2bn that will give it one of the youngest fleets in the world.

Virgin Atlantic would like to thank its customers and staff in Tokyo, Cape Town, Mumbai and Vancouver for their loyalty and commitment to our services. In the future if Heathrow gains its long overdue expansion, Virgin Atlantic would love to re-enter Tokyo, Cape Town, Mumbai and Vancouver.

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